Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let ČSD postrádaly dostatečný počet malých motorových vozů, které by umožnily nahradit zastaralé motorové vozy řady M 131.1 (801) a tak pořídily dvounápravové dieselové vozy, aby pomohly zvládnout rostoucí přepravní výkony. Dva prototypy nové řady M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a Vagonce Tatra Studénka, kde také byly roku 1973 vyrobeny. Z důvodů nárůstu hmotnosti oproti prototypům však byly vozy označeny řadou M 152.0 (810)... Celý popis

Koupit za 6 946 Kč
  • Od nejoblíbenějších
  • Od nejlevnějších
  • Od nejdražších

Popis

Na přelomu šedesátých a sedmdesátých let ČSD postrádaly dostatečný počet malých motorových vozů, které by umožnily nahradit zastaralé motorové vozy řady M 131.1 (801) a tak pořídily dvounápravové dieselové vozy, aby pomohly zvládnout rostoucí přepravní výkony. Dva prototypy nové řady M 151.0 byly vyvinuty ve Výzkumném ústavu kolejových vozidel (VÚKV) a Vagonce Tatra Studénka, kde také byly roku 1973 vyrobeny. Z důvodů nárůstu hmotnosti oproti prototypům však byly vozy označeny řadou M 152.0 (810) a bylo jich vyrobeno celkem 680, z toho byly poslední dva vozy označeny M 152.5 (810.8), jelikož byly dodány v širokorozchodném provedení. K motorovým vozům byly vyrobeny přípojné vozy řady Blm (010). Vozy M 152.0 získaly přezdívku Orchestrion. V počátcích provozu totiž docházelo k četným závadám, které byly snadno řešitelné kopnutím do skříně elektrického rozváděče. Podobným způsobem se spouštěl orchestrion v právě uváděném seriálu Chalupáři. Později vozy z řady 810 získaly přezdívku Plevel pro jejich velké množství a působnosti prakticky všude po celé republice.Motorové vozy řady 810 byly určené pro lehkou osobní dopravu na vedlejších tratích. Díky nedostatku moderních vozů jezdí často i na hlavních tratích. Provozně mají nenáročnou jednoduchou konstrukci, která je základem snadné obsluhy i údržby. Mezi cestujícími jsou ale neoblíbené, protože je zde špatně řešen interiér - nedostatečné větrání ve voze a nepohodlné sedačky. Jedná se nejrozšířenější hnací vozidla na českých kolejích. Vůz je členěn na první stanoviště strojvedoucího, první nástupní prostor s toaletou, centrální oddíl pro cestující, druhý nástupní prostor a druhé stanoviště strojní obsluhy. Počet míst k sezení je 56 a 40 míst je ke stání. Vytápění vozu je teplovzdušné (vvyužívající odpadní teplo od chlazení Dieselu, v jehož chladícím okruhu je také pomocný naftový teplovodní agregát). Vybaveno je zářivkovým osvětlením. Model je v červeném provedení s béžovou páskou. Má samostatně aplikované stěrače. Dekodér pro dodatečnou montáž na železniční vůz a postranní vůz. Zásuvné díly jsou připevněny k železničnímu vozu, aby poskytovaly autentickou reprodukci. Světelné funkce má motorový vůz i kabina. Vnitřní osvětlení je přepínatelné pomocí DIP přepínače.Specifikace: model s vnitřním vybavením + kabina řidičespojka - hřídel NEM 362 s uzavřeným spojovacím mechanismem počet hnaných náprav - 2rozhraní - elektrické rozhraní pro hnací jednotky PluX16 3 přední světlomety, v závislosti na směru jízdy/2 koncová světla, v závislosti na směru jízdy vnitřní osvětlení - ano, přepínatelné pomocí DIP přepínače LED světlomet - anofunkce přídavného světla - ano setrvačník - anodélka přes vyrovnávací paměť 322 mm Hlavní vlastnosti: samostatně namontované stěrače světelné funkce motorový vůz i kabinadekodér pro dodatečnou montáž na železniční vůz a postranní vůz Dokumentace: Uživatelská příručka (DE)Návod k obsluze Dodatek 1 (EN)List náhradních dílů (DE)Obecný dodatek (DE)Měřítko: H0
Délka modelu: 322 mm
Minimální rádius: 358 mm
Dopravce: ČSD
Ovládání: analogové
Éra: V
Věk:15+
Zobrazit více

Parametry

Výrobce Roco